روش های جلوگیری از گرمازدگی و راه های پیشگیری از آن

مقدمه

سلام بر دوستان کمپ اسپورتی عزیز ،در این مقاله میخواهیم برای شما چند نمونه راهکار برای مقابله با گرمازدگی توضیح دهیم که همه شما شاید یک بار در عمرتان آن را تجربه کرده باشید!
گرمازدگی چیست؟تعریف شما از گرمازدگی چه می‌باشد؟آیا تا به حال گرمازده شده اید؟درسفر؟یا کوهنوردی و کمپینگ؟
گرمازدگی هنگامی اتفاق می افتد که به هر دلیل (که در ادامه توضیح خواهیم داد)دمای بدن افزایش یافته و فرد احساس گرمای شدید می‌کند.اگر دمای بدن انسان از ۳۷درجه فراتر برود گرمازدگی نام دارد.

✅بهترین زمان را برای سفر انتخاب کنید

اینکه ما چه زمانی را برای رفتن به کوهنوردی و طبیعت یا سفر و..در نظر میگیریم بسیار مهم است ،اگر میخواهید به سفر و طبیعت بروید حتما صبح زود یا عصر این کار را انجام دهید،چون آفتاب سوزناک ظهر می‌تواند شما را گرما زده کند!حتما یک کیت نجات و نقشه با خود به همراه ببرید.

شما برای پیشگیری از گرمازدگی چه راهی را پیشنهاد میکنید؟
بعد از اینکه زمان خوب را انتخاب کردیم ،اجازه دهید راه های پیشگیری از گرمازدگی را بیان کنیم:

✅راه های جلوگیری از گرمازدگی

🔹آب
مهم‌ترین چیزی که باید حتما در کوهنوردی و صخره نوردی و..به همراه داشته باشید آب است،حتما با خودتان آب به همراه داشته باشید.بزرگترین اشتباهی که افراد در این زمینه انجام می‌دهند ،نوشیدن چای و قهوه است،حتما مایعات خنک و ابمیوه را به جای چای و..مصرف کنیم.

🔹کلاه
بله کلاه!قبل از رفتن به کوهنوردی یا طبیعت گردی حتما باید به فکر کلاه مناسب و لبه دار برای خود باشید ،چون این نوع کلاه مانع از تابش مستقیم نور به صورت شما می‌شود.

🔹لباس نخی و نازک
حواستان باشد،لباسی که میپوشید باید نازک و نخی و راحت باشد،شاید خنده دار به نظر برسد اما رنگ لباس بی تاثیر نیست،لباس هایی با رنگ های تیره نور خورشید را به خود جذب می‌کنند،پس حتما از لباس هایی نازک با رنگ روشن استفاده کنید.

🔹استفاده از عینک دودی
هیچگاه عینک دودی را دست کم نگیرید،عینک در برابر نور تیز و برنده آفتاب از چشم محافظت می‌کند ،همچنین از بروز بیماری های چشم مانند اب مروارید جلوگیری می‌کند.

🔹کرم ضد آفتاب
توصیه میکنیم از کرم های ضد آفتاب در کوهنوردی یا کمپینگ و سفر استفاده کنید ،این کرم ها از افتاب سوختگی و التهاب پوست پیشگیری کرده و برای پوست در برابر خورشید بسیار مفیدند.

🔹در گرما ورزش نکنیم.
بدن خیلی از افراد به اب و هوای گرم عادت ندارد،اگر احساس میکنید که بدن شما هم جزو این دسته از افراد است،بیخیال ورزش و پیاده روی در اب و هوای گرم شوید.

✅علائم گرمازدگی

تا اینجا برای شما عزیزان راه های پیشگیری و مبارزه با گرمازدگی را شرح دادیم،اکنون می‌توانند بگویید علائم آن چیست؟

🔹تهوع
🔹تعرق زیاد
🔹تپش قلب
🔹اسهال در فرد
🔹احساس تشنگی
🔹سردرد و سرگیجه
🔹رنگ پریدگی در شخص
🔹عدم تمرکز در فرد گرما زده
🔹احساس خستگی و کوفتگی شدید

⭕️از شایع ترین علائم گرمازدگی می‌توانیم به تشنگی و خستگی و تعرق زیاد اشاره کنیم.

✅اگر شما همگام کوهنوردی،کمپینگ،صخره نوردی ،طبیعت گردی و یا سفر گرما زده شدید یا با فرد گرما زده روبه رو شدید چه عکس العملی از خود نشان می‌دهید؟

🔹اولین کاری که باید انجام دهید این است که روی دست و صورت فرد گرما زده آب بپاشید تا پوست خنک شود.
🔹لباس های تنگ و اضافی دراورده شود.
🔹پارچه های مرطوب و خنک روی پیشانی و صورت قرار دهید.
🔹مچ دست را یک الی دو دقیقه زیر اب سرد نگه دارید.
🔹پاشویه کنید.
🔹دراز بکشید و تا وقتی که مطمئن نشدید به حالت عادی برنگشته اید حرکتی انجام ندهید.
🔹اگر هیچ کدام از روش های مذکور جواب نداد،فورا با پزشک تماس بگیرید.

 

✅از کودکان و سالمندان غافل نشوید.
اگر احیاناً در سفر و کمپینگ خود کودک و یا سالمندی همراه شماست،حتما حواستان به این دو گروه ضعیف باشد،اگر غافل شوید خیلی زود گرما زده می‌شوند.

🔹به کودکان خود لباس نازک و نخی بپوشانید .
🔹برای آن ها از کلاه لبه دار استفاده کنید.
🔹از کرم های ضد افتاب مخصوص کودکان کمک بگیرید تا از آسیب های پوستی جلوگیری شود.
🔹عینک آفتابی برای سالمندان و کودکان بسیار حیاتی می‌باشد.زیرا چشم آن ها حساس است.
🔹برای اینکه دست آن ها افتاب سوخته نشود،به آن ها دستکش مخصوص بپوشانید.

حال اگر آب به همراه داشتیم ولی کم بود چه کنیم؟

✅روش استفاده از آب در شرایط کمبود یا نبود آب

🔹آب بنوشید ،اما اگر دیدید تشنگی بر شما غلبه می‌کند و بسیار تشنه می‌گوید،اب را جرعه جرعه بنوشید و تمام آن را سر نکشید،و هر دفعه کمی از آن بنوشید.شما می‌توانید گشنگی را تحمل کنید اما تشنگی را نمیتوان تحمل کرد!
🔹اگر در هنگام سفر و کوهنوردی به جایی برخورد کردیم که منبع آب در آن باشد حتما حواستان باشد که اب سالم و قابل اشامیدن باشد،اگر شما اب آلوده مصرف کنید دچار اسهال و تهوع می‌شوید و آب بدنتان را از دست میدهید.
🔹بطری آب خود را در برابر نور خورشید قرار ندهید زیرا باعث گرم شدن آب می‌شود.
🔹ندویید.زیرا دویدن زیاد باعث تشنگی زیاد می‌شود،حتما موقع راه رفتن دستمالی را روی دهان خود ببندید،زیرا راه رفتن با دهان باز بیشتر باعث می‌شود که تشنه شوید.
🔹تلاش کنید بیشتر به مکان هایی سفر کنید که میدانید در آن ها آب کافی و سالم وجود دارد.
🔹حتما نقشه با خود به همراه داشته باشید تا از وجود منبع اب در نزدیکی خود مطلع شوید،از نقشه تلفن همراه هم می‌توان استفاده کرد.آب مهم‌ترین چیزه.

امید وارم این مقاله کمک زیادی کرده باشه تا بدونید در سفر بعدی چه چیز هایی رو باید رعایت کنید تا گرما زده نشید،امید واریم سفر خوبی داشته باشید.

دیدگاه‌ها ۰

*
*